Falerisztikai szakmai fórum és közösségi oldal

Bejelentkezés

Ha még nem tartozol a tagjaink közé, akkor regisztrálj!

Elfelejtett jelszavad helyett itt kérhetsz újat.

Ha a fentiekkel kapcsolatban bármi kérdésed van vagy problémád merül fel írj nekünk!

Justice for Hungary - Endresz György élete

1931. július 15-16-án Endresz György és Magyar Sándor a “Justice for Hungary” névre keresztelt Lockheed Sirius repülőgéppel átrepülte az Atlanti-óceánt. Teljesítményük bejárta a világsajtót. Nem egész egy évvel később, 1932. május 21-én Endresz György repülőszerencsétlenségben életét vesztette Bitai Gyulával együtt, a római Littorio repülőtéren. A katasztrófa során a “Justice for Hungary” is megsemmisült.

Endresz György tragikusan rövid életének utolsó évét a hazai és a nemzetközi sajtó reflektorfényében élte. Halála után hasonlóan sok írás született róla különféle orgánumokban. Könyvet azonban - bár terveztek ilyet - senki nem írt róla. Mostanáig.

2017 utolsó napjaiban keresett meg a komáromi Endresz Csoport vezetője Arlett Tamás, azzal, hogy lenne-e kedvem segíteni egy Endresz György életét bemutató könyv megírásában. Örömmel mondtam igent, bár akkor még nem sejtettem, hogy majdnem pont három esztendőnek kell majd eltelnie, mire a kötet elkészül.

A művön négyen dolgoztunk: a már említett Arlett Tamás mellett Czirók Zoltán szombathelyi repüléstörténész, valamint Szabó Csaba komáromi levéltáros vett részt a munkában.

A kötet első fejezete az Endresz György születésétől az I. világháború végéig tartó időszakot tárgyalja. Ez nagyobb részt Czirók Zoltán egy korábbi tanulmányán alapul, amelyet Endresz hadirepülői pályafutásáról írt. Zoli szövegét én egészítettem ki az azóta előkerült adatokkal, előéletének történetével, valamint a kitüntetéseiről szóló résszel.

A második fejezet Szabó Csaba munkája, ami Endresz György polgári pilótaként töltött időszakát mutatja be. Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy talán Csabának volt a legnehezebb dolga, Endresz életrajzában ugyanis ez az időszak meglehetősen “lyukas”, mivel nagyon kevés forrás maradt fenn ezekből az évekből.

A harmadik és negyedik fejezet Arlett Tamás nevéhez kötődik. Az óceánrepülést és a római katasztrófát a korabeli magyar sajtóban megjelent írásokból válogatott részek ismertetik az olvasóval.

Az utolsó fejezet Endresz méltatása és emlékezete címet viseli. Itt kapott helyet Endresz György visszaemlékezése, melyben I. világháborús élményeiről és a fogságból való megszökéséről számol be.

Ugyancsak figyelemre méltó a Feszty-család hagyatékában megőrzött napló, és a benne lévő amatőrfelvételek, amelyek segítségével egy korabeli szemtanú nézőpontjából ismerhetjük meg a Justice for Hungary bicskei leszállásának eseményeit. Mindkét anyag ebben a kötetben jelenik meg először.

A kötetet gazdag képanyag egészíti ki, eddig publikálatlan dokumentumokkal és felvételekkel. Külön említést érdemel a Justice for Hungary festési sémáinak színes rajza, Bálint Balázs repülőmérnök alkotása.

Mindenkinek jó szívvel ajánlom a kötetet, akit érdekel az I. világháború, az óceánrepülés, valamint Endresz György élettörténete. Könyvünk talán lehetőséget ad majd arra, hogy Endresz György végre (újra) elfoglalhassa azt a helyet, amelyet megérdemel a magyar repülés történetében!

Markgraf