Rövid életű századjelvények
A második világháború után a szovjet mintára felállított légierőben nem terjedt el az egyenruhán viselt századjelvények használata. Egyedül az iskolai képzésekkel kapcsolatos szövetjelvényeket lehetett az egyenruhára felvarrni.
Az első próbálkozás, amikor egy alegység századjelvényt akart használni az 1960 márciusában rendszeresített MiG-19 PM vadászgép pilótáihoz köthető. A század tagjai felvetették, hogy készítsenek századjelvényt, mely utal arra, hogy a század éjszaka és bonyolult időjárási körülmények között is alkalmas volt légi célok elfogására. Minden hajózó készíthetett vázlatokat, melyeket a század parancsnoka Rozsos László alezredes gyűjtött össze. A vázlatok abban hasonlítottak, hogy az éjszakai sötét égboltot használták háttérnek, mert nem hivatalosan éjszakai vadászoknak hívták a század pilótáit. Az egyik vázlaton egy bagoly volt a sötét háttér előtt, és készült olyan vázlat is melyen a Miki Egér lopakodott csőre töltött pisztollyal az éjszakában. Karancz István alezredes emlékei szerint a végleges változat pajzs alakú volt sötétkék háttérrel, felül a csillagokkal és a holddal, alul pedig a MiG-19-es sziluettjével. A hivatalos felterjesztést a leghatározottabban elutasították, mert a jelvény használata sérti a titokvédelmet. Az indoklás szerint, éles helyzetben a gépen lévő jelvény elárulja, hogy melyik alakulathoz tartozik. Miután letiltották a gépre festett századjelvényt, úgy döntöttek a hajózók, hogy csináltatnak maguknak egyforma gyűrűt, melyre rávésetik a századjelvényt, de felsőbb nyomásra végül ez sem valósult meg. A következő állomás Pápa volt, ahol 1979-80-ban, a MiG-23-asok érkezése után készültek századjelvények. A három század jelvénye egyforma volt, a MiG-23 sziluettjére hasonlított, benne aranyszínű római számmal a század száma. Ez volt az első eset, hogy textil századjelvényt hordtak a pilóták, és néhány fotó tanúsítja, hogy a gépekre is felfestették a törzs orr-részére és nagy méretben a függőleges vezérsíkra. Ezek a jelvények még túl korán születtek ahhoz, hogy a parancsnokok engedélyezzék, vagy hallgatólag bele egyezzenek, ezért gyorsan eltűntek. A hajózók nem hordhatták tovább, gépeken pedig le kellett festeni, ezért a rendszerváltozás közeledtéig nem is volt újabb próbálkozás.
Fotó: Szőke Sándor
Ha a végére belefér egy szolgálati közlemény: Ez egy nagyon ritka felvarró, ha valakinek van a gyűjteményében és megválik tőle, kérem szóljon.