Falerisztikai szakmai fórum és közösségi oldal

Bejelentkezés

Ha még nem tartozol a tagjaink közé, akkor regisztrálj!

Elfelejtett jelszavad helyett itt kérhetsz újat.

Ha a fentiekkel kapcsolatban bármi kérdésed van vagy problémád merül fel írj nekünk!

Szövetjelvények és felvarrók (233 kép)

Logical Decision 2010 és 2011 hadgyakorlatok karjelzései

A két hadgyakorlatról leírások és videók itt (spoiler: a 2010-es hadgyakorlat résztvevői aktívan részt vettek a vörösiszap tragédia bajbajutottaiknak segítésében is:

https://airbase.blog.hu/2010/10/28/az_ej_leple_ala...

https://www.youtube.com/watch?v=kQYZi0n5SFA

https://www.youtube.com/watch?v=owAi2RzFf6g

https://www.jetfly.hu/regi-jetfly/6645-termeszeti-...

http://lhsn.hu/befejezodott-a-logical-decision-201...

http://www.doppeladler.com/da/oebh/logical-decisio...

MH Alföldi ideiglenes alkalmi kötelék

Az MH Alföldi ideiglenes alkalmi kötelék (MH AIAK) katonai alakulat, egység, melyet a Magyar Honvédség meglévő állományából ideiglenes jelleggel különítettek ki és állítottak fel, Hódmezővásárhely központtal. Az alakulat állománya a helyi Zrínyi Miklós laktanyában települ. A déli országhatárok más szakaszainak ellenőrzését a MH Dunántúli ideiglenes alkami kötelék (MH DIAK) látja el.

Az alakulat feladata a 2015 év elejére rendszeressé váló illegális határátlépések miatt, szeptember 15-én kihirdetett válsághelyzet következményeként felállított déli határkerítés körzetének katonai felügyelete és a határsértések akadályozása. A területi ellenőrzés a Baja–Ásotthalom–Röszke határszakaszokon jelentős.

forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/MH_Alf%C3%B6ldi_ideiglenes_alkalmi_k%C3%B6tel%C3%A9k

Rheinmetall

A napokban ismét köztudatba helyezett ELM-2084 radar rendszerbeállítására készült karjelvény.

Rövid életű századjelvények

A második világháború után a szovjet mintára felállított légierőben nem terjedt el az egyenruhán viselt századjelvények használata. Egyedül az iskolai képzésekkel kapcsolatos szövetjelvényeket lehetett az egyenruhára felvarrni.

Az első próbálkozás, amikor egy alegység századjelvényt akart használni az 1960 márciusában rendszeresített MiG-19 PM vadászgép pilótáihoz köthető. A század tagjai felvetették, hogy készítsenek századjelvényt, mely utal arra, hogy a század éjszaka és bonyolult időjárási körülmények között is alkalmas volt légi célok elfogására. Minden hajózó készíthetett vázlatokat, melyeket a század parancsnoka Rozsos László alezredes gyűjtött össze. A vázlatok abban hasonlítottak, hogy az éjszakai sötét égboltot használták háttérnek, mert nem hivatalosan éjszakai vadászoknak hívták a század pilótáit. Az egyik vázlaton egy bagoly volt a sötét háttér előtt, és készült olyan vázlat is melyen a Miki Egér lopakodott csőre töltött pisztollyal az éjszakában. Karancz István alezredes emlékei szerint a végleges változat pajzs alakú volt sötétkék háttérrel, felül a csillagokkal és a holddal, alul pedig a MiG-19-es sziluettjével. A hivatalos felterjesztést a leghatározottabban elutasították, mert a jelvény használata sérti a titokvédelmet. Az indoklás szerint, éles helyzetben a gépen lévő jelvény elárulja, hogy melyik alakulathoz tartozik. Miután letiltották a gépre festett századjelvényt, úgy döntöttek a hajózók, hogy csináltatnak maguknak egyforma gyűrűt, melyre rávésetik a századjelvényt, de felsőbb nyomásra végül ez sem valósult meg. A következő állomás Pápa volt, ahol 1979-80-ban, a MiG-23-asok érkezése után készültek századjelvények. A három század jelvénye egyforma volt, a MiG-23 sziluettjére hasonlított, benne aranyszínű római számmal a század száma. Ez volt az első eset, hogy textil századjelvényt hordtak a pilóták, és néhány fotó tanúsítja, hogy a gépekre is felfestették a törzs orr-részére és nagy méretben a függőleges vezérsíkra. Ezek a jelvények még túl korán születtek ahhoz, hogy a parancsnokok engedélyezzék, vagy hallgatólag bele egyezzenek, ezért gyorsan eltűntek. A hajózók nem hordhatták tovább, gépeken pedig le kellett festeni, ezért a rendszerváltozás közeledtéig nem is volt újabb próbálkozás.

Fotó: Szőke Sándor

Ha a végére belefér egy szolgálati közlemény: Ez egy nagyon ritka felvarró, ha valakinek van a gyűjteményében és megválik tőle, kérem szóljon.

Csapatkarjelzések

Mielőtt megválok ettől a témától, gondoltam megosztom néhány képpel, hogy ilyet is gyűjtöttem. A többi MH karjelvény a hozzászólásokba lesz feltöltve. Felteszem őket a cserebere szekcióba is, mielőtt máshol meghirdetem.

Drágább, mint a… felvarród

Die Hard

2012. június 15-én fejeződött be a magyar Mi-24-es akciófilmes pályafutása a Die Hard 5. forgatásán. Amikor megjelentek az első fotók a film készítéséről, feltűnt, hogy Simon Péter őrnagy és Végső Sándor őrnagy (jelenleg alezredesek) nem az MH 86. Szolnok Helikopter Bázison használt felvarrókat viselik. Szerencsére mindkettőjüket régóta ismerem, ezért gyorsan felhívtam őket és megkérdeztem, hogy a hajózó ruhára a filmesek adtak nekik textiljelvényeket? Még nem is kértem belőle, de közölték, hogy ne is álmodjak róla! Mind a ketten egybehangzóan állították, hogy még forog a forgószárny a leállításkor, amikor a kellékes hölgy már szedi is le róluk. Először finoman utaltam rá, hogy mindenáron oldják meg, hogy nekem legyen belőle, majd tájékoztattam őket, hogy abban az esetben, ha nem lesz, akkor mindenkinek azt fogom mondani, hogy nem voltak elég kedvesek a hölggyel és inkább haza vitte. Szóvá tették, hogy egy kicsit zsarolás szaga van a dolognak, ennek ellenére ígéretet kaptam arra, hogy megpróbálják. Néhány nap múlva este fél tízkor hívott Végső Sanyi és csak annyit mondott (idézve a Keresztapa című filmből): lófej. Ezek szerint sikerült?! Igen, holnap mehetek a felvarrókért, de kicsinálnak, ha még egyszer megzsarolom őket.

A felvételek során viselt öt jelvényből négy zöld, egy pedig kék alapra készült. A század- és alakulatjelvény helyére egy kék és egy zöld, kör alakú fekete keretes felvarró került (átmérő: 84 milliméter), melyben a fő motívum a széttárt szárnyú fekete madár, mögötte a sárga lesújtó villámmal. Alul cirill betűkkel sárga „ORLOV” és fehér D-20 felirat olvasható, mely arra utalt, hogy a két pilótát a filmben Orlov, a rosszfiú bérelte fel. A szintén fekete keretes névtábla (méret: 99x20 milliméter) felső részén a felirat egyezik az előzővel, alatta pedig a Mi-24-es fekete sziluettje látható. A bal felkarra két kis jelzés került (méret: 59x26 milliméter), melyen feketével jelenítették meg a Mi-24-est és a D-20 feliratot.

Textília találós kérdés

Kedves Tagtársak,

Jó 5 éve van a gyűjteményemben a darab. Pár nappal ezelőttig nem találtam hozzá kapcsolódó információt. 

Kíváncsi vagyok a Ti tippjeitekre is, mielőtt megadnám a megoldást.

Repülő sapkajelvény

Repülő sapkajelvény

A szovjet minta 1951-ben elkezdődő átvétele keretében új sapkajelvényt is kapott a Légierő. A tányérsapkán a sapkarózsa felett helyezkedett el az aranyszínben készült fémjelvény, kék fegyvernemi színű alátét posztóval. 1956-ig csak arany színben rendszeresítették, melyet minden állománykategória viselhetett, majd bevezették az arany-, ezüst- és bronzszínű változatot, valamint elhagyták a kék posztót.

A sapkajelvényben a félkörben szétterülő stilizált szárny, félkör alakú középrészén helyezkedik el a vörös csillag. A textil változatot kék posztóra hímezték aranyszállal úgy, hogy a szétterülő szárny stilizált tollait fekete cérnával határolták. Az igen ritka textil változat mérete 35x70 milliméter.

Szakképzettségi jelvények

A háború utáni első repülő szakképzettségi jelvényeket 1948-ban rendszeresítették. Ezeknek nem volt textil változata, kizárólag fémből készültek. Ezek sem voltak hosszú életűek, mert 1951-ben jelentős változtatást hajtottak végre a hadsereg jelvényei és rendfokozati jelzései terén. 

1945M

1945 M sapkajelvény textilből készült változata, melyet a fegyvernemek számára bevezetett új színeknek megfelelő posztóra (légierő: fehér) hímeztek. A hímzett jelvény jelentősen eltér a fémből készültektől, mert elmaradt az alsó részről a pajzs, valamint a madár nem szemből látható és a szárnyak sem vízszintesen lettek megjelenítve. Minden motívum aranyszálból készült, egyedül a Szent Korona kapott piros és zöld selyemcérnából díszítést. (méret: 68x45 milliméter)