A
második világháború után a szovjet mintára felállított légierőben nem terjedt
el az egyenruhán viselt századjelvények használata. Egyedül az iskolai képzésekkel
kapcsolatos szövetjelvényeket lehetett az egyenruhára felvarrni.
Az első próbálkozás, amikor egy alegység századjelvényt akart
használni az 1960
márciusában rendszeresített MiG-19 PM vadászgép pilótáihoz köthető. A század
tagjai felvetették, hogy készítsenek századjelvényt, mely utal arra,
hogy a század éjszaka és bonyolult időjárási körülmények között is alkalmas
volt légi célok elfogására. Minden hajózó készíthetett vázlatokat, melyeket a
század parancsnoka Rozsos László alezredes gyűjtött össze. A vázlatok abban
hasonlítottak, hogy az éjszakai sötét égboltot használták háttérnek, mert nem
hivatalosan éjszakai vadászoknak hívták a század pilótáit. Az egyik vázlaton
egy bagoly volt a sötét háttér előtt, és készült olyan vázlat is melyen a Miki
Egér lopakodott csőre töltött pisztollyal az éjszakában. Karancz István alezredes
emlékei szerint a végleges változat pajzs alakú volt sötétkék háttérrel, felül
a csillagokkal és a holddal, alul pedig a MiG-19-es sziluettjével. A hivatalos
felterjesztést a leghatározottabban elutasították, mert a jelvény használata
sérti a titokvédelmet. Az indoklás szerint, éles helyzetben a gépen lévő jelvény
elárulja, hogy melyik alakulathoz tartozik. Miután letiltották a gépre festett
századjelvényt, úgy döntöttek a hajózók, hogy csináltatnak maguknak egyforma
gyűrűt, melyre rávésetik a századjelvényt, de felsőbb nyomásra végül ez sem
valósult meg. A következő állomás Pápa volt, ahol 1979-80-ban,
a MiG-23-asok érkezése után készültek századjelvények. A három
század jelvénye egyforma volt, a MiG-23 sziluettjére hasonlított, benne
aranyszínű római számmal a század száma. Ez volt az első eset, hogy textil
századjelvényt hordtak a pilóták, és néhány fotó tanúsítja, hogy a gépekre is
felfestették a törzs orr-részére és nagy méretben a függőleges vezérsíkra. Ezek
a jelvények még túl korán születtek ahhoz, hogy a parancsnokok engedélyezzék,
vagy hallgatólag bele egyezzenek, ezért gyorsan eltűntek. A hajózók nem
hordhatták tovább, gépeken pedig le kellett festeni, ezért a rendszerváltozás
közeledtéig nem is volt újabb próbálkozás.
Fotó: Szőke Sándor
Ha
a végére belefér egy szolgálati közlemény: Ez egy nagyon ritka felvarró, ha
valakinek van a gyűjteményében és megválik tőle, kérem szóljon.